چند فاکتور برای داشتن تجربه کاربری مناسب در سال ۲۰۱۸
تجربۀ کاربری درواقع همان تجربهای است که هر کاربر بعد از استفاده از یک وبسایت در ذهن خود به یادگار نگه میدارد که میتواند مثبت یا منفی باشد، اهمیت تجربه کاربری بهقدری است که میتوان آن را با یک بازاریابی قدرتمند مقایسه و در بسیاری از موارد همتراز آن دانست، افراد تا یک تجربۀ کاربری مثبت از وبسایتی نداشته باشند هرگز دوباره به آن بازنخواهند گشت، در این مقاله به ۷ تکنیک کسب تجربه کاربری خوب خواهیم پرداخت
۱-سادهسازی مسیر
کاربران وبسایتها هرکدام باهدفی خاص وارد یک سایت شده و انتظارات متفاوتی را دنبال میکنند، ساده نمودن راه رسیدن به این اهداف باعث میشود وبسایت شما، در میان کاربران متمایز گشته و مسلماً طراحی مسیری که آنها قادر باشند با برداشتن گامهای کمتری به انتظاراتشان برسند دلپذیرتر و مطلوبتر خواهد بود، سادهسازی مسیر یا در اصطلاح همان Time-Saving دارای جنبههای مختلفی است که مطالعۀ نکاتی در مورد آن خالی از لطف نمیباشد:
-
طراحی خطی:
تقسیم مسیر به نقاط ابتدایی-میانی-نهایی بر اساس ساختارهای از قبل تعیینشده به کاربران این امکان را میدهد تا مسیرِ مراحل کار را سنجیده و زمان کافی برای انجام کار در هر نقطه را تعیین نمایند و قادر باشند کار را آنطور که شایسته است به سرانجام رسانند.
-
طراحی پیشبینیشده:
شناسایی نیازهای کاربران بهصورت سریع و مناسب از طریق طراحی پیشبینیشده اگرچه راهی است سریع امّا شانس یافتن نیازهای کاربری واقعی را تا حد زیادی پایین آورده و شمارا تا حدی از هدفتان دور میکند.
-
افشای پیشرونده:
این روش این امکان را به کاربران میدهد که بهمحض ورودشان به وبسایت و جستجوی اطلاعاتی خاص آن اطلاعات بهسرعت در پیشرویشان نمایان شده و آنها بهیکباره با حجم وسیعی از اطلاعات بیربط مواجه نشوند.
-
اطلاعات مبتنی بر زمینۀ کاربران:
گاهی کاربران شما جزء کاربرانی میباشند که دائماً به وبسایت شما مراجعه نموده و به دنبال اطلاعاتی در مورد موضوعی خاص هستند، ارائۀ اطلاعات طبقهبندیشده به آنها بر اساس نیازهای قبلیشان نیز روشی است که به بهبود تجربۀ کاربری کمک شایانی میکند و به بالا بردن علاقۀ مخاطبانِ وبسایت میانجامد.
۲- تمرکز روی محتوا
اغلب کاربران بعد از ورود به یک وبسایت به دنبال محتواهای مفیدی میگردند که بهسرعت و با صرف زمان کمتری در اختیارشان قرار گیرد، حذف اطلاعات نامربوط و در مقابل طراحی سایتی که در آن محتوا از اهمیت ویژه برخوردار است و همچنین پررنگ نمودن و برجسته کردن محتواهای کاربرپسند باعث میشود کاربران با سرعت بیشتری این محتواها را یافته و بدون گذراندن رابطهای کاربری پیوسته در عرض چند ثانیه به اطلاعات موردنظر خود دست پیدا نمایند که البته برای رسیدن به این مطلوب نکات چندی را باید مدنظر گرفت:
-
ساختار بصری دقیق:
اینکه یک مخاطب بعد از دیدن یک محتوا در همان لحظۀ اول توانایی تشخیص محتوای موردنیاز خود را داشته باشد، ویژگی خاصی است که شما میتوانید با استفاده از ردیابهای بصری چون استفاده از رنگ برای CTA ها به این مطلوب دست پیدا کنید.
-
حذف موارد غیرضروری:
حذف جزئیات میتواند کلیات را پررنگتر و توانایی درک کلیات را برای مخاطبان راحتتر و علاقۀ آنها را به خواندن محتوا بیشتر کند.
-
فضای سفید:
سعی نمایید در اطراف المانهای مهم محتواهایتان فضای خالی در نظر گرفته تا دید کافی را برای آنها به وجود آورده باشید.
۳- شخصیسازی بهبودیافته
ابتدا سعی نمایید نیازهای کاربرانی که وارد وبسایتتان میشوند را شناسایی کرده تا بتوانید تجربه کاربری خود را بر اساس نیازهای آنها بهصورت شخصی شده و منحصربهفرد درآورید، نمیتوان نادیده گرفت محبوبترین مدل شخصیسازی تجربه کاربری توجّه بر روی رفتار کاربران است، زیرا مشتری سایت شما همین کاربران اینترنتی هستند که بدون آنها مدیران وبسایتها به اهداف خود نمیرسند، روشهای متفاوتی برای شخصیسازی وجود دارد که مهمترین آنها بدین شرح میباشد:
-
محتوا مبتنی بر موقعیت مکانی کاربر:
هماهنگی اطلاعات ارائهشده دقیقاً با مکانی که کاربر در آنجا قرار دارد در هر سایتی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و تغییر این اطلاعات همزمان با تغییر مکان مخاطب امری است که سایتهای بزرگ و مطرح جهان به آن توجّه ویژه دارند.
-
رابط کاربری ویژه:
شناخت مشکلات متفاوتی که ممکن است یک کاربر در برقراری ارتباط با یک وبسایت داشته و تعریف لایهبندیهای متناسب با نیاز کاربران از اساسیترین اهداف شخصیسازی است که باعث تعامل بهتر کاربر با سایت خواهد شد.
۴- انسانمحور
با گسترش فنآوریهای مختلف دیگر افراد به دستگاههای دیجیتالی مانند گذشته بهعنوان یک وسیلۀ بیروح نگاه نمیکنند، گمشدن آدمی در میان انبوهی از فنآوریها دید او را به این سیستمها عوض نموده و افراد بیشتر ترجیح میدهند با یک ماشین انسانی روبهرو باشد تا یک ماشینِ بیروح و هر وبسایتی که بتواند مانند یک انسان زنده نیازهای کاربر خود را در ابتدا شناخته و سپس آن را برطرف نماید یعنی با حربۀ احساس واردشده و به نمایش این احساسات در بازخوردهای خود بپردازد مطمئناً میتواند چند قدم از وبسایتهای رقیب جلوتر بوده و در زمان کوتاهتری به موفقیت دست یابد.
۵- احراز هویت بیومتریک
احراز هویت بیومتریک که از طریق شناسایی چهره یا صدا و اثرانگشت صورت میگیرد، بجای سپری کردن انواع مختلف پسوردها این امکان را میدهد که کاربران تجربۀ کاربری دلپذیرتری داشته زیرا مجبور نیستند برای احراز هویت خود تلاشی انجام دهند که این خود هم باعث امنیت وبسایتها شده وهم کاربران را آسودهخاطرتر نموده است.
۶- محتوای ویدیویی
تهیۀ محتواهای ویدیویی با حداکثر کیفیت با رشد روزافزون روبهرو میباشد که مسلماً نسبت به محتواهای متنی میتواند تجربۀ کاربری بهتری را به مخاطب هدیه نماید، ما در اینجا برای بهبود بخشیدن به کیفیت محتواهای ویدیوییتان نکات قابل توجّهای را ذکر میکنیم که امید است مورد توجّهتان قرار گیرد:
-
تطبیق یافتن باحالت Portrait:
امروزه بیشتر کاربران با گوشیهای هوشمند خود به سراغ وبسایتها میروند، قرار دادن ویدیوهایتان بهصورت Portrait باعث میشود مخاطبان خود که از طریق گوشیهایشان به سایت شما وارد میشوند را از دست ندهید.
-
تطبیق یافتن با دیدگاههای جدید در دنیای ویدیوها:
هم گام بودن در مسیر تکنولوژی یکی از اصولی است که بی توجهی به آن شمارا از رسیدن به نقطۀ اوج بازمیدارد، ویدیوهای ۳۶۰ درجه و یا حالت Live امکانی است که فنآوریهای جدید به شما تقدیم میکند، پس تا میتوانید با آنها همراه شوید تا از کاروان فنآوریها جانمانید.
-
تصاویر ویدیوهای HD:
کیفیت در کنار امکان نمایش تمام صفحۀ ویدیوها دو مقولۀ جذاب و پرطرفدار در امر ویدیوها محسوب میشود، پس سعی نمایید ویدیوهای تولیدشدۀ شما حتماً به این ویژگیها آراسته باشند.
۷- تعاملات مبتنی بر صوت
بههرحال متخصصان بیکار ننشسته و دائماً در حال طراحی سیستمهای جدیدی برای ارتباط برقرار کردن با وب هستند، در سیستمهای جدیدی که به بازار عرضه میشوند تلاش بر آن است که تمامی ابزارهای فیزیکی حذف شود و فنآوریهای جدید جایگزین آنها گردد که تعاملات مبتنی بر صوت یکی از آنها میباشد که البته امروزه بیشتر جستجوهای موتورهای بزرگی چون گوگل و آمازون و … را نیز به خود اختصاص دادهاند، هماهنگ نمودن تجربه کاربری با این فناوری گام بزرگی در پیشرفت و بهینهسازی وبسایتتان محسوب میشود.
دیدگاهتان را بنویسید