داستان موفقیت دارل وید، بنیان‌گذار شرکت Intrepid Travel

زمینه‌ی فعالیت شرکت:

Intrepid Travel شرکت کوچکی است که در زمینه‌ی برنامه‌ی سفر در بیش از ۱۲۰ کشور فعالیت می‌کند. این شرکت تجربه‌ی خاصی برای مشتری‌ها رقم می‌زند و به آن‌ها فرصت می‌دهد هنگام خوردن و خوابیدن فرهنگ مردم محلی منطقه را تجربه کنند.

داستان شکل‌گیری کسب‌وکار:

وید زمانی که ۶ سال داشت برای اولین بار به هاوایی سفر کرد و بعد از این همه سال هنوز هم خاطرات آن را به وضوح به یاد می‌آورد. او بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و بعد از گذشت ۶ هفته از استخدامش متوجه شد هیچ علاقه‌ای به کار کردن برای دیگران ندارد و هرگز نمی‌تواند کارمند خوبی باشد. پدر و مادر او هر دو کارآفرین بودند و خصوصیات کارآفرینی به او هم به ارث رسیده بود. او در سال ۱۹۹۸ زمانی که با یکی از دوستانش در مورد راه‌اندازی کسب‌وکار جدید صحبت می‌کرد متوجه شد دلش می‌خواهد وارد صنعت گردشگری و سفر شود. او چندین بار تنها با یک کوله‌پشتی سفر کرده بود؛ یعنی فاصله‌ی مورد نظر را با قطار، اتوبوس و حتی حیوانات طی می‌کرد و بعد از رسیدن به مقصد در خوابگاه‌ها، پارک‌ها و مسافرخانه‌ها اقامت می‌کرد. تجربه‌ی این سفرها به اندازه‌ای برایش دلپذیر بود که تصمیم گرفت دیگران را در آن سهیم کند و درنتیجه همین ایده به کسب‌وکارش تبدیل شد.

شرکت چگونه به سوددهی رسید:

وید می‌گوید: «من و دیگر بنیان‌گذار شرکت هر دو در زمینه‌ی کسب‌وکار تحصیل کرده بودیم؛ اما به هیچ کدام از درس‌هایی که یاد گرفتیم عملی نکردیم. اولین اشتباه ما این بود که برای راه‌اندازی کسب‌وکارمان به اندازه‌ی کافی پول ذخیره نکرده بودیم. بنابراین مجبور شدیم چند سال اول را با سرمایه‌ی دیگران کار کنیم. هر سفر خرج زیادی برای ما داشت و ما تا سه سال اول درآمد زیادی برای خودمان نداشتیم؛ اما بعد از آن شرکت به سوددهی رسید و درآمد ما نیز افزایش پیدا کرد.»

راز موفقیت:

وید دلیل اصلی موفقیت شرکت را مهارت پایین خودش و دیگر بنیان‌گذار شرکت در انجام هر کاری می‌داند. درنتیجه همین موضوع باعث شد برای هر بخش کارمندان مناسبی را با مهارت‌های بالا استخدام کنند. وید در این رابطه می‌گوید: «کارمندان ما بسیار با استعداد هستند و خیلی بهتر از من می‌دانند که کارها را چگونه باید انجام دهند.»

نکته‌ی شروع کسب و کار:

امتحان کردن و ارزیابی بسیار ارزشمند است و وید معتقد است شکست بهترین معلم هر انسانی است؛ درنتیجه هیچ پشیمانی بابت گذشته ندارد. او در این رابطه می‌گوید: «مردم معمولا بیشتر از شکست‌ها درس می‌گیرند و هرقدر بیشتر شکست بخورند تجربه‌ی بهتری خواهند داشت.»

نکته‌ای برای مصرف‌کنندگان:

افرادی که قصد سفر دارند نباید در مورد همه چیز سؤال بپرسند و برای هر کاری برنامه‌ریزی قبلی داشته باشند. بهترین کار این است که از محیط هتل بیرون بروند و جاهای دیدنی شهر را از نزدیک مشاهده کنند، با فرهنگ مردم آشنا شوند و تا جایی که می‌توانند خوش بگذرانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *