سئو چیست ؟ هرآنچه لازم است از سئو بدانید+ چک لیست

چک لیست سئو
دسته‌بندی‌ها:
۲۲ آبان ۱۳۹۷
بازدید

سئو سایت به شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجوهای گوگل از میان هزاران کاربری که وجود دارند، کاربران علاقه‌مند به مطالب سایت خود را یافته و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، البته لازم به ذکر است که سئو دارای تکنیک‌های فراوانی است که آموزش هرکدام از آن‌ها شمارا در مدیریت سایتتان روزبه‌روز موفق‌تر می‌کند. […]

سئو سایت به شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجوهای گوگل از میان هزاران کاربری که وجود دارند، کاربران علاقه‌مند به مطالب سایت خود را یافته و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، البته لازم به ذکر است که سئو دارای تکنیک‌های فراوانی است که آموزش هرکدام از آن‌ها شمارا در مدیریت سایتتان روزبه‌روز موفق‌تر می‌کند. چک‌لیست سئو اولین چیزی است که در زمان سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) یک سایت به آن نیاز دارید پس ما تصمیم گرفتیم علاوه توضیحات یک چک‌لیست سئو هم قرار بدهم

سئو چیست؟

سئو درواقع از کلمات Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو گرفته‌شده است، سئو به شما این امکان را می‌دهد میزان بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید و در کنار آن در موتورهای جستجو ترفیع رتبه پیدا کنید.

چرا سئو اهمیت دارد؟

سئو تنهاترین راهی است که گوگل بتواند سایت شمارا بر اساس کلمات کلیدی که تعریف کرده‌اید شناسایی کرده و دقیقاً به مخاطبان متقاضی آن کلمات کلیدی معرفی نماید، پس شما به همین راحتی به یک سری از مخاطبان علاقه‌مند دست خواهید یافت.

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم:

تکنیک‌های سئو به سه دسته سئو کلاه‌سفید، سئو کلاه‌سیاه، سئو کلاه خاکستری از طرف متخصصین فن سئو تقسیم می‌شوند که شما عزیزان را به مطالعۀ آن دعوت می‌کنیم

سئو کلاه‌سفید:

همان‌طور که از نامش می‌توانید حدس بزنید به‌تمامی کارها و فرآیندهایی گفته می‌شود که دقیقاً مطابق قوانین تعریف‌شدۀ سئو می‌باشد که به‌هیچ‌وجه زمان‌بر بودن آن را نمی‌توان انکار نمود.

سئو کلاه‌سیاه:

در این روش افراد سعی می‌کنند با فریب‌کاری به رتبه‌های بالای گوگل دست پیدا کنند که البته ممکن است در زمان کوتاهی به جایگاه مناسبی نیز برسند، امّا احتمال این‌که توسط گوگل هوشمند شناخته‌شده و به‌یک‌باره جایگاه خود را از دست دهند دور از ذهن نیست و هزینه‌ای هم که باید پرداخت کنند مسلماً محو شدن همیشگی از صفحات وب است.

سئو کلاه خاکستری:

استفادۀ نادرست از قوانین موتورهای جستجو به‌صورت زیرکانه به‌گونه‌ای که گوگل متوجّه آن نشود جزء روش‌هایی است که افرادی را جذب کرده، درصورتی‌که آن‌ها غافل‌اند که با این روش‌های غیراصولی ممکن است سایت خود را در معرض خطرهای جدی قرار دهند.

آیا سئو انواع مختلفی دارد؟

سئو شامل دو نوع داخلی (On-Page SEO) و خارجی (Of-Page SEO) می‌باشد که در مورد آن‌ها در این مقاله به‌تفصیل توضیح خواهیم داد.

سئو داخلی سایت چیست؟

سئو داخلی یا همان بهینه‌سازی داخلی یعنی صفحات داخلی سایت را به‌گونه‌ای بهینه کنیم که موتورهای جستجو آن‌ها را به‌راحتی بیابند چک‌لیست سئو داخلی سایت شمارا بهتر با این موضوع آشنا می‌کند.

چک‌لیست سئو داخلی سایت:

نکات چندی وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث بهبود سئو داخلی سایتتان می‌شود این نکات مطابق با آخرین تغییرات در سال ۲۰۱۸ ارائه‌شده است.

۱- بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت:

سعی نمایید تمامی آدرس‌های URL صفحات شما تا حد امکان کوتاه، خوانا و متناسب با موضوع سایتتان انتخاب شوند زیرا این امر تاًثیر شگرفی بر روی سئو سایت و همچنین رتبه‌بندی‌های گوگل خواهد داشت.

۲- تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research):

شما باید بیابید مخاطبانتان برای برطرف نمودن نیازهایشان چه کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند، شما با تولید محتواهایی متناسب با آن کلمات کلیدی به‌یک‌باره سیل مخاطبان را به سمت سایت خود روانه می‌کنید، با این روش می‌توانید به یک سری از مخاطبان دست پیدا کنید که دقیقاً به دنبال همان محصولی هستند که شما در سایتتان معرفی می‌کنید.

۳- بهینه‌سازی عنوان سئو یا Meta Title:

عنوان سئو چیست: آنچه در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده می‌شود را عنوان سئو می‌نامند، برای اینکه عنوان سئو مناسب‌تری داشته باشید سعی نمایید که از کلمات کلیدی هدف در اول عنوان به‌کاربرده و آنچه را که مدنظرتان است را در ادامه بگنجانید، دقت کنید تعداد این کلمات از ۵۵ کاراکتر تجاوز نکند، عنوان سئو و زیر تیترها را هرکدام در تک مخصوص به خود قرار دهید یعنی از<H1> و<H2> حتماً استفاده کنید.

۴- رعایت ساختار در نوشتار متن (بهینه‌سازی H1,H2,H3):

برای اینکه گوگل بتواند محتواهای شمارا بهتر شناسایی نماید باید نوشته‌هایتان را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید، مثلاً عنوان را با H1 و تیترهای اصلی را با H2 و تیترهای غیر اصلی را با H3 و… مشخص نمایید به این‌گونه کاربران نیز راحت‌تر می‌توانند از محتواهای شما استفاده کرده و مفهوم آن‌ها را بهتر متوجه شوند.

۵- بهینه‌سازی انکرتکست ها:

انکرتکست ها همان عنوان‌های لینک‌ها می‌باشند و برای بالا رفتن کیفیت آن‌ها سعی کنید در آن‌ها از کلمات کلیدی بهره برده و درنهایت دقت کنید تا با موضوع صفحه لینک شده باشند و بر اساس یک برنامه منظم از پیش تعیین‌شده آن‌ها را به کار بگیرید.

۶- بهینه‌سازی توضیحات متا یا Meta Description:

توضیحات متا متن قابل‌رؤیت در قسمت توضیحات گوگل است پس از اهمّیّت زیادی برخوردار می‌باشد و اگر بخواهید آن را بهینه نمایید چاره‌ای ندارید جز اینکه بازهم از کلمات کلیدی کمک گرفته و آن‌ها را در توضیحات متا بگنجانید امّا دقت نمایید که زیاده‌گویی نکرده و اعتدال را رعایت نمایید.

۷- رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی:

به کاربردن کلمات کلیدی در پاراگراف اول محتوایتان و در مرحلۀ بعد گنجاندن آن‌ها به‌طور متناسب و مطابق معنای محتوا باعث افزایش کیفیت محتوایتان خواهد شد.

۸- لینک سازی داخل سایت:

این نوع لینک سازی به دو قسمت تقسیم می‌شود:
لینک دهی به سایر مطالب یا محصولات سایت خودتان: قرار دادن ۲ تا ۵ لینک در داخل سایت باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در سایت گذرانده و بدین ترتیب سایت شما به‌عنوان یک سایت محبوب به گوگل معرفی شود این امر رتبه سایت را حتماً بالا خواهد برد و در سئو سایت تأثیر فراوانی می‌گذارد.
لینک دادن به وب‌سایت‌های خوب دیگر: لینک کردن به وب‌سایت‌های دیگر علاوه بر اعلام تولید محتوایی باارزش هم‌طراز محتوای سایت دیگر باعث می‌شود آن سایت را ترغیب به لینک متقابل نماید که این خود فرصت مناسبی برای جذب مخاطبانی است که به‌صورت هدفمند وارد سایت شما می‌شوند.

۹- استفاده کردن از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما:

کدهای اسکیما این توانایی رادارند که به گوگل بفهمانند که هر بخش از سایت شما مربوط به چه موضوعی می‌باشد، استفاده از این کدها رمز ورود به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در گوگل است، شما قادرید با تولید محتوای خوب و سئو شده به این جایگاه دست پیدا کنید.

۱۰- بهینه‌سازی تصاویر سایت:

به کار بردن تصاویر با حجم کم یا کم نمودن حجم تصاویر بدون اُفت کیفیت آن‌ها باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری سایت افزایش‌یافته، بدین طریق به خاطر سرعت کمِ، بالا آمدن سایت مخاطبان خود را از دست ندهید، ولی حتماً به خاطر داشته باشید که استفاده از تصاویر در محتواهایتان آن‌ها را در مقابل محتواهای بدون تصویر متمایز و دارای رتبه می‌کند، شناساندن این تصاویر با تک Alt نیز راه دیگری برای بهینه نمودن تصاویرتان می‌باشد.

۱۱- ریسپانسیو بودن سایت یا هماهنگی با گوشی‌های موبایل:

ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن یک سایت به این معناست که اگر آن سایت را درگوشی یا تبلت بازکنید کیفیت خود را از دست نداده و ظاهر آن به هم نمی‌ریزد و اهمیت آن به این دلیل است که سایت‌ها بدون داشتن این ویژگی یا به رتبه‌های بالای گوگل دست پیدا نمی‌کنند یا اگر دارای رتبه بالایی باشند از آن سقوط خواهند کرد.

سئو خارجی سایت چیست؟

سئو خارجی به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که به بالا رفتن رنک سایتمان کمک کرده، حال می‌خواهد این فعالیت تبلیغات در سایت‌های دیگر باشد یا شبکه‌های اجتماعی که هدف ما در همۀ آن‌ها بالا رفتن جایگاه سایتمان در نتایج گوگل و توجّه به سئو سایت است.

چک‌لیست سئو خارجی چیست؟

قسمت‌های مختلفی که در سئو خارجی از اهمیت برخورداراست به شرح زیر می‌باشد:

۱- استفاده از لینک سازی خارجی:

لینک سازی خارجی یا لینک بیلدینگ یعنی تشویق سایت‌های خوب برای لینک دهی به سایتمان، موتورهای جستجو علاقۀ زیادی به تعقیب لینک‌ها و یافتن سایت‌ها از میان انبوه لینک‌ها رادارند، اگر به دنبال لینک گیری از سایت‌های دیگر هستید و راه درست را دوست دارید بدانید، تولید محتوای ارزشمند به‌طور خودکار می‌تواند علاقه وبلاگ‌ها و حتی وب‌سایت‌ها دیگر را برای لینک دهی به سایت شما جلب نماید.

۲- فعالیت در شبکه‌های اجتماعی:

که دو فایدۀ مهم را شامل حال شما می‌کند:

اول: به لینک سازی کمک می‌کند: حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و قرار دادن لینک مطالب مفید سایتتان خودبه‌خود باعث جلب‌توجه کاربران می‌شود.
دوم: برند سازی می‌کنید: برند سازی یعنی بر سر زبان‌ها انداختن نام یک سایت یا شرکت خاص است که مسلماً رسیدن به این هدف ناخواسته با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای شما حاصل می‌شود.

۳- جلب اعتماد گوگل:

برای اینکه بتوانید اعتماد گوگل را به دست آورید سعی کنید به نکات زیر توجه نمایید:

اعتبار یا Authority وب‌سایت: مدیرانی که به وب‌سایت‌های خود اهمیت داده و دائماً در تلاش‌اند تا محتواهای باکیفیت عالی و هدفمند تولید نمایند، به ارتباط سازنده و مفید با مخاطبانشان اهمیت داده و بروز رسانی سایت خود را در اولویت کارهای خود قرار می‌دهند شایستۀ دریافت پاداش‌اند و چه پاداشی بهتر از کسب اعتماد گوگل …
درعین‌حال جستجوی شبانه‌روزی یک وب‌سایت از طرف کاربرانش و لینک دهی‌های فراوان به آن به خاطر محتواهای ناب و ارزشمندش تصور قابل‌اعتماد بودن این سایت را برای گوگل هوشمند پدید می‌آورد و امتیازات ویژه‌ای را شامل حال آن سایت می‌کند.
تاریخچۀ وب‌سایت: سعی نمایید بعد از تاًسیس سایت آن را به حال خود رها نکرده و بعد از گذشت مدّت زمانی به سراغ طراحی یک سایت دیگر نروید، زیرا گوگل به سایت‌هایی با قدمت تاریخی اهمیت ویژه‌تری می‌دهد تا یک سایتی که تازه تاًسیس شده باشد.
تهیۀ گواهی SSL: شرکت‌های ارائه‌دهندۀ هاست قادرند در صورت درخواست شما به‌جای پروتکل Http پروتکل Https یا به عبارتی پروتکل اَمن انتقال ابرمتن را به شما ارائه دهند که توضیح در مورد آن‌ها از حوصلۀ این مقاله خارج است.
در این مقاله سعی شد تا به اهمیت سئو در بالا رفتن رنک گوگل سایت شما و جذب بیشتر مخاطب پرداخته شود، امید است بامطالعۀ آن به نکات مفیدی دست پیدا نمایید.

 

چک لیست سئو

  • ساخت اکانت گوگل وبمستر google webmaster
  • ثبت سایت در گوگل وبمستر
  • تهیه نقشه XML سایت
  • ثبت نقشه سایت در گوگل وبمستر
  • بررسی ایرادات نقشه سایت در گوگل وبمستر
  • ساخت فایل Robots.txt
  • بررسی فایل robots.txt در کنسول گوگل وبمستر
  • ساخت صفحات AMP
  • بررسی نداشتن ارور صفحات AMP در کنسول وبمستر
  • افزوده داده های ساختار یافته (schemas.org Structured Data: JSON-LD, Microdata, RDFa) به سایت
  • بررسی داده های ساختار یافته سایت توسط ابزار وبمستر
  • بررسی کنسول وبمستر گوگل برای نداشتن صفحات با کد ارور ۴۰۴ و ۵۰۰
  • بررسی در کنسول وبمستر گوگل برای نداشتن عنوان ها، صفحات و متا های کپی شده
  • بررسی امنیت سایت در گوگل وبمستر
  • بررسی Crawl errors در گوگل وبمستر
  • حذف لینک های پاک شده از گوگل وبمستر
  • ساخت اکانت گوگل آنالتیکز google analytics
  • احراز هویت سایت در گوگل آنالکتیس
  • اتصال گوگل وبمستر و گوگل انالتیکس
  • کمپرس کردن فایل های CSS، JS و HTML
  • قرار دادن فایل های CSS و JS در انتهای کد html
  • بهینه سازی تصاویر وب سایت و حذف تگ های اضافه درون کد تصاویر
  • استفاده از تگ alt برای تصاویر سایت
  • استفاده از تگ Title برای تصاویر سایت
  • تنظیم عنوان های صفحات H1, h2, h3 , …
  • ساخت اکانت وبمستر بینگ bing webmaster
  • ثبت نقشه سایت در اکانت وبمستر بینگ bing webmaster
  • ریسپانسیو کردن وب سایت
  • بررسی سرعت سایت با ابزار test speed گوگل
  • بررسی سرعت سایت با ابزار gtmetrix.com
  • قرار ندادن آدرس ایمیل همراه با @ در متن
  • عدم استفاده از CSS به صورت inline
  • عدم استفاده از جاوا اسکریپت در HTML
  • بررسی CSS و JS برای به روز رسانی کد ها مطابق با آخرین استاندارد های کنسریوم جهانی وب
  • بررسی سایت با Screaming Frog برای یافتن ارورها و مشکلات وب سایت برای خزنده ها
  • استفاده از Keyword Planner گوگل برای بررسی و برنامه ریزی کلمات کلیدی
  • بررسی و آنالیز سایت های رقیب
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در URL
  • شروع عنوان صفحات با کلمه کلیدی مورد نظر
  • استفاده از کلمه کلیدی در زیر عنوان ها
  • شروع شدن محتوای مطلب با کلمه کلیدی
  • جملات کمتر از ۲۰ کلمه باشند
  • استفاده از حداقل یک تصویر برای مطالب
  • نوشتن لیست برای هر مطلب
  • استراتژی ساخت لینک های درونی
  • دریافت بک لینک معتبر
  • پاک کردن بک لینک های سایت های مزرعه لینک
  • استفاده از تگ canonical در هدر سایت
  • تنظیم متای توضیحات
  • حداقل کاراکتر های مورد استفاده در متن ۳۰۰ کاراکتر
  • نداشتن محتوای کپی شده
  • بررسی سئو سایت با ابزار های MOZ
  • نصب تولبار الکسا
  • افزودن بخش های سایت به Bing news PubHub
  • مشخص کردن Document Type در هدر سایت
  • کوتاه بودن طول لینک های سایت
  • استفاده از تگ Base
  • تنظیم فایل htaccess
  • استفاده از hreflang
  • مشخص کردن آدرس با WWW و بدون WWW در ابتدای آدرس سایت
  • تهیه گواهی SSL
  • ساخت صفحات Google My Business
  • ثبت سایت در نقشه گوگل
  • استفاده از اطلاعات تما NAP (نام، آدرس و شماره تماس) در بخش فوتر
  • بررسی سرور های مشترک برای اسپمر نبودن سرور
  • ایجاد گوگل ریویو
  • بررسی Bounce Rate
  • قرار دادن تگ Robot به حالت Index برای ایندکس شدن صفحات در موتورهای جستجو
  • داشتن Favicon
  • بررسی برای کمپرس GZIP HTML
  • تهیه IP ثابت برای سایت
  • مشخص کردن زبان مطالب (محتوا) سایت در قسمت هدر
  • استفاده از کد Async & Defer برای فایل های CSS و Javascipt
  • حذف کدهای اضافی CSS و Javascript
  • کم کردن تعداد فایل های CSS و Javascript برای کاهش سرعت بارگذاری صفحات
  • فعال بودن کش
  • استفاده از متا geo.region
  • استفاده از متا identifier-URL
  • استفاده از متا Rating
  • استفاده از متا revisit-after
  • استفاده از متا googlebot
  • استفاده از twitter:card
  • استفاده از og:title
  • استفاده از تگ viewport
  • داشتن تگ noscript در هدر سایت
  • استفاده از تگ author
  • بررسی domain authority
  • بررسی MozRank سایت
  • بررسی MozTrust سایت
  • بررسی Page Authority صفحات
  • ایجاد Open Graph Protocol
  • استفاده از Voice-Related Keywords
  • ساخت اپلیکیشن برای سایت
  • استفاده از Tag Managere google در هدر سایت
  • ثبت سایت در الکسا
  • ثبت محصولات ارائه شده سایت در Google Merchant Center
  • ثبت سایت در archive.org
  • ساخت صفحات شبکه های اجتماعی برای سایت و معرفی صفحات به موتور های جستجو با داده های ساختار یافته

2 پاسخ به “سئو چیست ؟ هرآنچه لازم است از سئو بدانید+ چک لیست”

  1. رضا گفت:

    واقعا بعد از بسیاری گشت و گذار در اینترنت، این اولین مقاله ای بود که بصورت کامل و بدون جا انداختن کلمه ای، تمامی اصول سئو و افزایش اعتبار یک سایت رو یکجا گفته. این رو کسی میگه که حداقل ۱۰ ساعت در روز پای اینترنت و دنیای مجازی بوده.
    من یکی که برای دونستن کل حرفایی که تو این مقاله گفته شده بود هزینه ای حدود ۱۰ میلیون تومان رو پرداخت کردم و چندین ماه وقت گذاشتم.
    تا الان یادم نمی یاد که تو سایت های عمومی دیدگاهی گذاشته باشم. اینجا اولین جا بود و واقعا حیفم اومد که چیزی نگم.
    ممنون از اطلاعات مفید و زحمتی که کشیدین.
    پرتلاش باشید و همیشه موفق ….

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *